Kerkgebouw Kerkgebouw

De geschiedenis wijst uit dat kerkleden wel van verandering houden. De Gorechtkerk is op dezelfde plaats het derde kerkgebouw in 150 jaar. Ook de pastorie ernaast is al een aantal keren vernieuwd en aangepast aan de eisen van de tijd.

De huidige kerk is gebouwd in 1913. In die tijd bood het gebouw zitplaatsen aan ongeveer 550 mensen. In 1934 werd dat aantal uitgebreid tot 770, doordat aan beide kanten in de kerkzaal galerijen werden gebouwd. Die situatie duurde tot 1995. Het aantal kerkleden was afgenomen, de dubbele kerkdiensten die tot dan toe op zondagochtend werden gehouden, waren niet meer nodig. We gingen toe naar één kerkdienst op zondagochtend, maar daarvoor moest de kerkzaal wel doelmatiger, prettiger en moderner worden ingericht.  Zo ontstond de huidige kerkzaal, die nu bijna 25 jaar ongewijzigd in gebruik is: licht en ruim, met plek voor zo’n 400 mensen.

De voorzieningen zijn in de loop der jaren wel fors uitgebreid met onder andere de  beamer en KerkTV. Via deze laatste mogelijkheid kan iedereen die dat wil, de diensten in de Gorechtkerk wereldwijd meebeleven.

Zo ademt het gebouw steeds mee met de geest van de tijd. Maar uiteindelijk is de diepste motivatie hierbij dat de kerk de Kerk waardig moet zijn.

Orgel en organisten Orgel en organisten

Het orgel in de Gorechtkerk is gebouwd door de orgelmakers Gebr. van Vulpen te Utrecht en op 3 april 1978 in gebruik genomen.

Onze vaste organisten voor de erdiensten zijn Hans Noordveld, Luuk Tuinder en René Glade.
Roel Wester is de vaste organist voor de uitvaartdiensten.
Contact: organisten@gorechtkerk.nl

Het orgel kent een hoofdwerk, een rugwerk en een vrij pedaal. De pijpen van het pedaal zijn geplaatst in een kast achter het hoofdwerk.
Het orgel is gebouwd met een mechanisch sleepladen– systeem.
Oorspronkelijk was het orgel evenredig zwevend gestemd. Sinds 1993 staat het in een aangepaste Werkmeister III – stemming.
Windvoorziening:  magazijnbalg.
Totaal aantal pijpen: 1497 stuks.